Beat the Summer Heat

Assalamualaikum a dobry den!

Sekarang musim panas dah mula. Macam masa keluar tadi, panas bukan main lagi, lagi panas daripada Malaysia tercinta. Oh, pelik kenapa lagi panas ke? Sebab di sini, cuacanya panas dan kering, tak macam Malaysia, panas dan lembap. =)

Dan bagi kami pelajar perempuan muslimah, musim ini mungkin musim yang paling mencabar. Semasa musim ni la kami akan dipandang dengan pandangan-pandangan pelik. Tatkala semua warga manusia di bumi Hradec Kralove ini mula tak cukup kain, kami yang berselubung, bertutup segala ni..tentulah dapat pandangan-pandangan macam ni:

"Hoi, tak panas ke dik oiiiiiii???" (translated to BM..hehe)

Pernah ada sekali pada tahun lepas, ada budak lelaki czech (yang saya rasa kalau kat Malaysia macam darjah 5 macam tu kot) yang marah saya sebab pakai tutup-tutup. Mungkin dia rasa rimas kot?
Saya senyum je.

Pernah ada sekali lepas pergi final exam dengan berbaju kurung. Saya sedang menunggu bas dan tiba-tiba ada seorang makcik senyum-senyum pada saya. Saya senyum pada dia balik, kemudian dia tanya saya sambil menunjuk-nunjuk baju saya:

"Nejste horko?" (Awak tak panas?)

Saya geleng dan saya senyum je.

Siapa kata tak panas? Berpeluh jugak dibuatnya. Control macho je depan makcik ngan budak tu.

Tapi kan,

Macam Kak Dalila tulis dalam Facebook semalam,
"Summer. memang betul dah masuk summer. panasnya. Ya Allah sedangkan panas di dunia pun dah berpeluh sakan, siapakah yg berani mendabik dada mampu menahan hebatnya seksaan Allah di akhirat sana?"

Ya Allah....T_T
Panas macam ni pun dah macam nak menggelupur je rasa, asyik cari angin, air sejuk..apetah lagi neraka yang
jauhhhhhhhhh lagi panas tu..huhuuuuu

Sedangkan neraka paling ringan siksaannya pun dah mampu menyebabkan otak menggelegak.

Dan kenapa masih mahu ingkar kepadaNya, sedangkan ganjaran syurga itu sangat besar nikmatnya..?

"Dan adapun orang yang ringan timbangan (kebaikan)nya," 

"Maka tempat kembalinya adalah neraka Hawiyah," 

"Dan tahukah kamu apakah neraka Hawiyah itu?" 

"(Yaitu) api yang sangat panas." 

(Surah Al-Qari'ah 101:8-11)

Ya Allah, dengan Rahmat dan KasihMu, jauhkan lah kami daripada azab siksa nerakaMu...Ampunilah dosa-
dosa kami ini..T_T

p/s: Damý a pánové (ladies and gentlemen), tak elok dedah kulit kat panas-panas terik macam ni, nanti boleh dapat Melanoma (Skin cancer). Menurut kata Dr Podhola dalam kelas practical Pathoanatomy tadi, orang-orang Caucasians yang berkulit cerah ni lebih berisiko tinggi untuk kena Kanser kulit ni.

Comments

Popular Posts