my first post!! - Luahan hati

salam a dobrý den!!

Akhirnya! Saya berjaya juga terbitkan blog sendiri! yay!
Memandangkan ini first entry saya, jd isu yg ingin diketengahkan mungkin serius sikit. Tunjuk sikit mahu serius tulis blog. Haha. =p

Terlebih dahulu, minta maaf jika mana-mana pihak tersinggung atau terasa atau tercuit apabila membaca entry saya. dan juga, minta maaf jika penggunaan medium bahasa ibunda dan bahasa Inggeris yg bercampuk aduk dalam blog saya. Saya menulis apa yg lahir dlm hati saya, dan apa yang tertulis itulah kata-kata daripada qalbu ini.

Baru-baru ini, saya baru sahaja pulang daripada mengikuti kem "Syahadatul Haq" anjuran kakak-kakak senior di Czech Republik. Kem ini adalah lanjutan drp program ISK (Ini Sejarah Kita)*. Kalau dulu, sebut sahaja program-program agama, mesti macam,

ala..bosannya..mesti kena dgr ceramah lama-lama..

Ye la..saya ni bukan la alim mana pun. Terkinja-kinja juga sana sini. Tapi, serius saya cakap, lepas join kem ni, tiba-tiba ada satu perasaan lahir dalam hati, yg tak pernah saya rasa sekuat ini kalau pergi ke mana-mana kem pun. Jangan salah sangka, saya bukan lah nak tunjuk alim atau apa, cuma saya ingin berkongsi apa yang saya dapat. Apa yang saya mula berfikir. Apa yang saya mula merenung.

Ok, mula-mula saya nak cerita pasal dakwah. Dulu, sebut je DAKWAH, mesti bayangkan ceramah agama, ustaz ustazah, pakai tudung labuh, pakai hand socks, pergi usrah sana sini, macam-macam lagi la. Dan bila fikir je kewajipan kita untuk berdakwah, mesti terasa macam berat kan?

TAPI, sebenarnya dakwah itu luas. Definisi dakwah itu sendiri "menyampaikan".Jadi, kalau kita fikir-fikir, cara untuk menyampaikan itu sangat banyak! Apa-apa cara atau medium sekali pun, asalkan kita menyampaikan perkara yang baik, amar makruf nahi munkar, itu pun dah dikira dakwah sebab kita dah menyampaikan agama Allah kepada orang lain.

Kemudian, bila dah fikir macam ini, timbul pulak satu jenis fikiran,

Aku ni, tak lah baik sangat. Sama juga macam diorang. Kalau aku tegur, nanti kata aku nak tunjuk alim pulak.

Memang, saya mengaku saya sendiri berjuta-juta kali fikir benda yang sama. Tapi, cuba kita fikir sama-sama, kalau lah kita dah sedar yang kita ni tak baik, kan bagus tu? Maknanya, kita sedar dan kita sepatutnya berusaha untuk jadi baik supaya orang akan lagi dengar nasihat kita. Bila kita tahu kita ni serba kekurangan, jadi kita patut top-up balik segala kekurangan kita tu. dan satu lagi, jangan takut untuk menjadi baik. Teringat saya kata-kata seorang kakak,

Pandangan manusia atau pandangan Allah?? Mana yang kita utamakan?

Memang, lepas orang baca entry saya ini, mesti ada yang terfikir, cakap memanglah senang, tapi boleh ke buat?
Yup, that's true. Menulis, menaip blog ini 10000x lagi mudah dari membuatnya.Tapi, solution dia tak susah, DOA, DOA dan DOA banyak-banyak pada Allah agar ditetapkan hati. And lagi satu, cuba dapatkan sokongan kawan-kawan atau kakak-kakak senior. Sokongan itu sangat penting untuk kita menguatkan hati melawan hawa nafsu. Sokongan itu juga penting untuk kita menjadi terus tabah dan tak berputus asa.
Sampai di sini dulu entry saya. 1st entry tak boleh panjang-panjang. Nanti orang tak nak baca. hahaha! =p
sekian, salam!

*ISK, kalau student-student KMB, Ireland dan UK pasti dah tahu. Buat kawan-kawan yang tak pernah dengar, ISK ni menyedarkan kita bagaimana umat Islam boleh runtuh setelah menjadi gilang gemilang satu ketika dahulu. ISK ni juga memberitahu kita betapa hinanya umat zaman sekarang yang tidak membuat apa-apa untuk membantu saudara sesama sendiri, melalui pengajaran yang diperoleh daripada sejarah terdahulu.



Comments

keyLa said…
aku suke3!!!!
hehehe..

i'm looking forward 4 ur next entry!
tesi me!!

huhu...marilah kite bersama2 melengkapkan diri..wait for my entry to0o..
in progress..^^
Fathin Aina said…
hehe..dekuju moc! =)malu plak..1st time tulis..hehhe
Anonymous said…
wah! best2!!!
丽 娜 said…
tu dia ha perkataan baru (bercampuk aduk).vitame vas ke blogging world!
Fathin Aina said…
lina: hahaha..dekuju!
ckin: dekuju jugak!!
Anonymous said…
1st entry pon da menarik. has cume jeles dengan awak. :P
Saya syg kamu aina.
Teruskan menulis.
anbahmie_10 said…
Salam Aina,
Hehe, dah buat blog ek? Nice one!
hoho, al-Kauthar x nampak batang hidup pn lg..hehe, x sempat..

'A Camp To Remember' insyaAllah akan menjadi satu camp yang akan sentiasa melekat di sanubari kita. Hopefully, tarikh 21-22 Mac 09 adalah 'turning point' dalam hidup kita yang akan menjadikan kita semua tetap dalam 'jalan ini'..

=) nak mintak izin link blog aina kat blog k.dd bleh?--(^-^)v~~

p/s: proud of U!
Syazwani'Aqilah said…
Salam Aina,
huhu..keep on writting,,
aja2x
Syazwani'Aqilah said…
btw akak pun nak listkan awk kat blog akak bloeh'?
Fathin Aina said…
kak dd n kak wani: insyaAllah..dekuju moc! bleh2..sila2..sy pun nk mintak izin ltk link akak2..hehe..bleh?
Fathin Aina said…
mell: syg kamu juga! haha..has mmg..tp sy tau die syg saya! hahaha =p
Anonymous said…
wow aina! i'm really2 impressed..nver thought that u're interested 2 have a blog..hehe..btw, alhamdulillah being an overseas student somehow made us realize the things that we used to take for granted(or even still..huhu)..especially when it comes to amal makhruf nahi munkar..sme2la kte ingt-mengingatkan n smoge success dlm perjuangan kte..insyaAllah..post la byk2 lg ek..=)
Nasihat Imam Al- Ghazali 1. Jika berjumpa dengan kanak-kanak, anggaplah kanak-kanak itu lebih mulia daripada kita, kerana kanak- kanak ini belum banyak melakukan dosa daripada kita. 2. Apabila bertemu dengan orang tua, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana dia sudah lama beribadat. 3. Jika berjumpa dengan orang alim, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana banyak ilmu yang telah mereka pelajari dan ketahui. 4. Apabila melihat orang jahil, anggaplah mereka lebih mulia daripada kita kerana mereka membuat dosa dalam kejahilan, sedangkan kita membuat dosa dalam keadaan mengetahui.. 5. Jika melihat orang jahat, jangan anggap kita lebih mulia kerana mungkin satu hari nanti dia akan insaf dan bertaubat atas kesalahannya..
maafla..xcited sgt smpi pnjg sgt lak comment..ahakz=p
Fathin Aina said…
thanx nad! hehe..insyaAllah..kite ingtkn sesama kt..ak pun slalu je terlupa..huhu..chaiyo2!! muah2!
Anonymous said…
Salam Aina........
weeeeeeeeeeee~Alhamdulillah..awk ade blog dh!
ehhehe..iA nnnti kt jd pengunjung setia blog ni..
keep it up sis!...dh nmpk dh bakat trpndam ni..
Jom same2 brusaha utk mnjd lbh baik dr hari2 sblmnye~ Mg usaha yg sdikit ini diberkatiNya..
Doakn bersame~

"Sesungguhnya Allah menyesatkan siapa yang Dia kehendaki dan memberi petunjuk org yg bertaubat kpdNya. Iaitu org2 yg beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Igtlah, dengan hanya mengingati Allah hati menjadi tenteram" ...(13:27-28)


Uhibbuki fillah,
ur buddy~(^-^)
Fathin Aina said…
moje buddy, kak lah: hehe..dekuju moc!iA..sy x la pndai sgt pun tulis..sje2 je try dlu..iA nnt sy tulis lg..hehe

gambatte ne!
Anonymous said…
manusia tidak pernah berhenti dr membuat salah..dan Dia xpernah tutup pintu utk kemaafan..great article..luv it..teruskan:)
Fathin Aina said…
dekuju moc "anonymous"! iA..sama2 la kite berusaha =) sape eh ni?
org kampongmu said…
Aina~ lets support each other to be a better person..Hidup mmg x senang sbb ganjarannya syurga kelak..insyaAllah~
syg Aina jugak^^
Fathin Aina said…
iA..syg kak ijti (oopps! salah2..org kampungku) jugak! hehe =p
Anonymous said…
ni.. nak linkkan jugak bleh?? :)

Popular Posts