Fantasi Bertopengkan Realiti

Salam a dobry den

So, as promised..
Hint: Realiti yang tidak kita sedari

Realiti? Apa maksud realiti tu sebenarnya?

Kebenaran ke? Tapi apa definisi kebenaran tu yg sebetulnya?

Satu situasi yang normal. Macam mana kita nak tafsirkan sesuatu sebagai NORMAL?

Adakah kebiasaan itu normal? Kelainan itu tidak normal?
Bagaimana kalau yang tidak baik itu kebiasaan? Normalkah????
dan adakah yang normal itu benar???

***

Di sini saya nak promote satu series video, The Arrival

Mungkin ramai yang dah tahu tentang video ni. Tetapi buat siapa-siapa yang tidak tahu, biar saya beri gambaran sedikit tentang video ni.


The Arrival (TA) adalah satu dokumentari hasil karya 2 orang muslim (Noreagaa and Archernahr) dan orang ramai. Mereka cuba menyampaikan apa sebenarnya rancangan-rancangan golongan yg berniat jahat untuk menghancurkan Islam berdasarkan bukti-bukti yang mereka peroleh. Bagaimana liciknya golongan-golongan ini menjalankan rancangan mereka secara halus, tanpa kita semua sedari.



Saya tidak mengharapkan semua untuk menerima segalanya bulat-bulat. Kalau kita menerima semuanya bulat-bulat, sama lah situasinya seperti kita menelan apa sahaja yang disuapkan kepada kita oleh anasir-anasir jahat. Apa yang saya mahu, supaya kita semua berfikir. Allah juga menyuruh kita untuk berfikir tentang semua kejadian-Nya di muka bumi ini. Kalau kita perhatikan dalam Al-Quran, banyak ayat-ayat di mana Allah bertanya kepada hamba-hambanya untuk memerhatikan, berfikir dan memahami segala kejadian-kejadian-Nya. Segala keputusan seharusnya dilakukan setelah pertimbangan yang adil dan teliti dilakukan.

***

Korang semua boleh buat apa saja penilaian terhadap video ini. Tapi, cuba lah tonton sehingga episod yang terakhir, dan kemudian buatlah apa yang patut. Apa yang baik, jadikan teladan dan apa yang buruk, kita jadikan lah sebagai pengajaran.


Saya ingin berkongsi pandangan peribadi saya,

Mungkin apa yang ditunjukkan itu, kita tidak tahu sejauh mana kebenarannya. Apa yang PASTI benar ialah Al-Quran dan Hadis itu sendiri. Dan kita tahu, apa yang disuruh dan apa yang dilarang oleh Allah. Video ini bagi saya, me'reflek' balik pada diri kita, apa yang telah kita lakukan selama ini?

Jangan pertikai tentang kekuatan ummah kalau diri sendiri masih terumbang ambing lagi. Sebab kita lah ummah. Bagaimana nak membentuk ummah yang kuat kalau kita, sebahagian daripada komponen2 ummah ini masih lemah seperti lalang? Jom kita muhasabah balik apa yang kita dah lakukan selama ini.

Masih baaaannnyyyyaaaaakkkk lagi kelemahan diri kita. Jom kita sama-sama berusaha!


so, before habiskan post ni, nak share satu ayat.

30. "Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama (Islam); (sesuai) fitrah Allah disebabkan Dia telah menciptakan manusia menurut (fitrah) itu. Tidak ada perubahan pada ciptaan Allah. (Itulah) agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui, "

31. "dengan kembali bertobat kepada-Nya dan bertakwalah kepada-Nya serta laksanakanlah salat dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang mempersekutukan Allah,"

32. "yaitu orang-orang yang memecah belah agama mereka dan mereka menjadi beberapa golongan. Setiap golongan mereka merasa bangga dengan apa yang ada pada mereka."
(Surah Ar-Rum, 30:30-32)
Yang baik itu datangnya dari Allah, yang buruk itu daripada kelemahan diri ini..Waallahualam..

Wasalam a Na shle!

p/s: for those who are reading, wants to read or have read the Dan Brown's latest book, The Lost Symbol, this series of TA are strongly recommended to be watched!! A.S.A.P. Maybe we should start thinking outside of the book? Not just the thrill and excitement in the story, but maybe the messages as well? Use your literature knowledge (Gaya bahasa, tema, nilai, persoalan, etc..etc) to look out for it. InsyaAllah

Comments

keyLa said…
the arrival yg membuat anda terpaku dengan realiti hidup masakini..

the arrival yang membuat anda tidak lagi mahu mempercayai sesiapa..

the arrival yang membuat anda mahu segera betindak!!!!!


gud, aina. writing on this.. i'll be writg this down in moje blog to0..hehe
This comment has been removed by a blog administrator.

Popular posts