Allah's love

"Ibnu Qudamah dalam satu karyanya berjudul Tawwabin, menceritakan sebuah kisah menarik tentang kasih sayang dan pertolongan Tuhan. Ibnu Qudamah merujuk kepada kesaksian seseorang yang telah mengalami sebuah kejadian nyata yang menakjubkan. Orang itu bernama Yusuf bin Hussain. Dia menuturkan kisahnya:

'Pernah suatu ketika aku bersama Dzun Nun Al Mishri berada di tepian sebuah anak sungai. Aku melihat seekor kala jengking besar di tempat itu. Tiba-tiba ada seekor katak muncul ke permukaan, dan kala jengking itu kemudiannya naik ke atas belakangnya. Kemudian sang katak itu berenang menyeberangi sungai."

"Dzun Nun Al Mishri berkata, ada sesuatu yang aneh dengan kala jengking itu, mari kita ikuti dia!"

"Maka kami terus menyeberangi mengikuti kala jengking yang didukung katak itu. Kami terperanjat ketika menjumpai seseorang yang kelihatan seperti sedang mabuk, tertidur di tepian sungai. Dan di sebelahnya ada seekor ular yang sudah mula menjalar dari pusat kemudian ke dadanya. Kelihatan seperti ular tersebut hendak menggigit telinganya."

"Lalu kemudiannya kami dapat menyaksikan suatu kejadian yang luar biasa. Kala jengking itu tiba-tiba melompat secepat kilat ke atas tubuh ular itu lalu menyengat ular itu sekuat-kuatnya, sehingga sang ular menggeliat-geliat dan terkoyak-koyak tubuhnya."

"Dzun Nun pun membangunkan anak muda yang sedang mabuk itu. Sesaat kemudian anak muda itu terjaga. Dzun Nun berkata, 'Hai anak muda, lihatlah betapa besarnya kasih sayang Allah yang telah menyelamatkanmu. Lihatlah kala jengking yang diutuskanNya untuk membinasakan ular yang hendak membunuhmu!"

"Lalu Dzun Nun punmelanjutkan nasihatnya, 'Hai orang yang terlena, padahal Tuhan menjaganya dari mara bahaya yang merayap di kala gelita. Sungguh aneh, mata manusia mampu terlelap meninggalkan Tuhan yang Kuasa, yang melimpahkannya dengan berbagai nikmat."

"Setelah itu pemabuk itu berkata, 'Duhai Tuhanku, betapa agung kasih sayangMu sekalipun terhadap diriku yang durhaka kepadaMu ini. Jika demikian, bagaimana pula dengan kasih sayangMu terhadap orang yang selalu taat kepadaMu?"

"Pemuda mabuk itu lalu kembali meniti jalan menuju Allah. Dia seringkali menangis setiap kali teringat masa lalunya yang sia-sia. Dia terus meniti jalan Allah yang lurus, jalan untuk orang-orang yang diberikan nikmat sejati oleh Allah."

*dipetik daripada novel Bumi Cinta karya Habiburrahman El-Shirazy, ms 392-394*

Hebat kan kuasa Allah? Betapa cantiknya aturanNya, betapa hebatnya kasih sayangNya terhadap kita hamba-hambaNya...

dan Habiburrahman El-Shirazy mengulas lagi tentang kisah ini dalam novelnya,
betapa banyaknya kasih sayang yang Allah telah tunjukkan kepada kita, tapi kita tak menyedarinya
betapa banyak "kala jengking" yang dah diutuskanNya untuk menyelamatkan kita

Bila baca ulasan Habiburrahman ni, terfikir. Memang tak terkira banyaknya "kala jengking" yang Allah dah utuskan untuk menyelamatkan kita daripada bahaya.

Tatkala kita dalam kesempitan wang, Allah tunjukkan kita jalan keluar. Contohnya, Allah wujudkan peluang-peluang perniagaan untuk bantu kita bangkit menyelesaikan masalah kewangan tadi.

Ambik skop yang dekat sikit dengan kita (ok, cerita pasal duit tu saya ambil dari novel ni. hehe). Contohnya exam kita. Tatkala kita buntu tak tahu jawapan, Allah trigger hippocampus kita untuk ingat balik apa yang kita baca. Allah lembutkan hati examiner untuk tolong kita. Allah gerakkan hati examiner untuk tanya soalan yang boleh membantu kita. Allah gerakkan hati kita untuk baca topik-topik tertentu supaya konsep topik itu dapat kita guna untuk soalan lain. dan macam-macam lagi..Hebatkan kasih sayang Allah?


teringat quote favourite zetty,
Allah has time to listen, do you have time to pray?
serius. malu.

dan Ramadhan sudah pun hendak meninggalkan kita. adakah kita telah memanfaatkan bulan penuh barakah ini dengan sebaik-baiknya? *malu sendiri*

Semoga kita diberi peluang untuk memanfaatkan sisa-sisa Ramadhan ini...chaiyo2!


"Maka ingatlah kepada-Ku, Aku pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepada-Ku dan janganlah kamu ingkar kepada-Ku."
(2:152)

dan jangan sesekali kita lupa untuk bersyukur..=) *peringatan untuk diri sendiri terutamanya..huhu*

Salam Ramadhan a Na Shle

p/s: serius buku Bumi Cinta ni best! insyaAllah bwk balik czech..so sape kat czech nk pinjam bleh roger2 (after keyla..hehe)
pp/s: chaiyo2 kwn2 yg masih berjuang di czech!!!

Comments

keyLa said…
haha~
aku sudah tamat...dan seriously! best sgt3!!!

all my thumbs up lah! haha

Popular posts