Judgemental, Ignorance & Perception

salam and dobrý den

Actually, this topic had been wandering in my mind for a very long time. Cuma tak ada idea untuk diketengahkan. Tapi hari agaknya ada idea kot..so takut lupa, tulis la kat sini.

JUDGEMENTAL

For those who have noticed my ym and facebook status recently, must be very familiar with this word. But for those yg tak ingat or tak perasan, cuba renungkan ayat ni,
Don't be too judgemental! But don't be too ignorance also..
Now, what do you guys think?

Ok, sekarang mari saya bagi satu situasi mudah dan kemudian sama-sama kita fikirkan.

Cuba bayangkan korang semua sedang menaiki bas.
Dalam bas itu, sedang elok korang syok layan perasaan tiba-tiba ada seorang lelaki tua yang tak terurus, rambut memang serabai giler,bau busuk lagi, muka memang tak mandi macam seminggu.
Pakcik tu then duduk depan korang.
Siap senyum-senyum kat korang lagi tu!

So, apa yang korang akan fikirkan bila berada dalam situasi ni?
Maybe macam ni??
Eii...takutnya! Pakcik ni orang gila ke?? hesy..aku nak turun la!
or mungkin macam ni plak?
Pakcik ni pengemis ke? Kejap lagi mesti nak mintak sedekah kat aku. Tu pasal dia senyum-senyum..
ataupun korang fikir macam ni??
Kesian nya pakcik ni..brapa hari dia tak mandi ni? Tapi kenapa dia senyum-senyum kat aku ni? Entah-entah nanti dia ikut aku turun bas..huhu..nak call mak la!
Banyak lagi kan sebenarnya yang korang akan terfikir? Ni cuma contoh je, banyak lagi sebenarnya tapi tak kan nak tulis semua. =p

Ok, kalau kita tengok semua jenis fikiran-fikiran yang boleh terlintas ni, perasan tak satu benda??

NEGATIVE THOUGHTS

Betul tak? Saya sendiri pun tipu la kalau kata saya tak akan fikir macam tu. Tapi kalau ada yang tak fikir macam tu baguslah. hehe.

Inilah yang saya cuba nak sampaikan. Memang lumrah manusia, HATI ni senang je untuk terpengaruh dengan bisikan syaitan. Asyik nak buat tanggapan buruk kat orang. Cuba kita fikir-fikir balik. Entah-entah pakcik tu memang macam tu, tak suka mandi (?). Ataupun, rumah dia terbakar ke pastu dia tak ada tempat tinggal. Ataupun dia kene isytihar muflis ke, rumah kene lelong, kereta kena tarik (sebab tu dia naik bas?). Ataupun, ada hidden camera kat mana-mana ke sebab pakcik tu sebenarnya pengacara rancangan TV??

Kalau betul pakcik tu sebenarnya dalam kesusahan (abaikan anggapan yang terakhir tadi..hehe), dan kalau semua orang dalam bas fikir macam yang kita fikir sebelum ni, mesti pakcik tu terus kekal macam tu. Kan ke sedih tu? Mana tau pakcik tu sebenarnya memang dalam kesusahan ke? Lagi teruk lagi kalau pakcik tu orang ISLAM? Tak ke kita sedih tengok saudara sendiri hidup merempat macam tu sedangkan kita senang-senang je nak buat tanggapan buruk yang macam-macam kat dia.

So, pengajaran daripada kisah ini, kita semua (terutamanya saya ni) kena cuba berusaha untuk buang segala jenis prasangka buruk kita kat orang. Kalau lah kita dah buat tanggapan negatif kat seseorang, cepat-cepat istighfar, lepas tu cuba bersangka baik semula.

Lagi satu, kalau kita nampak orang lain buat jahat sikit, janganlah kita terus nak condemn dia kan? Apa kata kita cuba selidik dulu masalah dia, lepas tu dekat-dekat lah dengan dia. Tanya lah pendapat ke, masalah dia ke? Entah-entah apa yang nampak jahat kat mata kita tu sebenarnya jauh lebih baik pada mata Allah. Kita tak tahu kan? Allah tu yang lebih mengetahui. Kalau kita rasa dia ada yang tersasar kat mana-mana, bawalah dia masuk jalan betul balik. Betul tak?

Sama juga kalau kita nampak orang lain buat baik sikit. Janganlah kita asyik nak fikir orang tu nak tunjuk baik ke, apa-apa lah yang tak elok. Kalau kita nampak orang tu buat baik, Alhamdulillah la. Join la dia ke apa.

Ok lah, sampai sini dulu entry saya kali ni. Ada pendapat-pendapat lain?? Jemput lah share sama-sama!

Diky a Wassalam! =)



Comments

cucam said…
wow...aina..mmg ade bkt menulis sejak kmb lg..haha..linguistik la ktekn..keep it up..
Fathin Aina said…
dekuju moc!
xde nye linguistik mana pun..xde bhs bombastik pun..haha
keyLa said…
eina!
huhu..very gud analogy..hm, sumetimes mmg kita jd cmtukan..
xsedar..of course la kan takut bila bertemu ngan pakcik cmtu..hahah..
Fathin Aina said…
tu la..kalo nk ikut kn, mmg takut la kn? hehe
Anonymous said…
takot la klu nak pk betul2.
dari segi pakcik ni bg pendapat kite, klu kite rase ade buruk sangka ni better la kite istighfar cecepat then klu takot sangat, better alihkan pandangan ke tempat lain bukan pada pakcik tu.
Ada cara lain untuk elakkan kite dari terstimulate untuk beburuk sangka kan.

Dengan cara mengelak lebih baik dari segi apa pun.
InsyaAllah hati kite pon bersih.

Macam kisah Rasulullah s.a.w dulu yang dia amalkan bg makanan kat seorang pakcik buta mengemis di hujung pasar walaupun pakcik tu sering mengutuk Rasulullah [Pakcik tu tak tau pon yang bg makanan kat dia hari2 tu Rasulullah]. Meskipun pakcik tu kutuk2 Rasulullah dan tak de appearance yang baik secara fizikalnya tapi Rasulullah tak tunjuk pon ciri2 yang ada buruk sangka balik ke ape ke kat pak cik tu.

So sama2 la kite contohi akhlak RAsulullah ni. Supaya kita pon tidak mengundang kebusukan hati.
This comment has been removed by a blog administrator.

Popular Posts